ESSAY
De thema’s die George Orwell in zijn legendarische roman '1984' aansneed, zijn vandaag relevanter dan ooit. 75 jaar na Orwell en 40 jaar na 1984 voeren Jens Meijen, Sara Eelen, Pieter Van de Walle, Eva Salman, Rashif El Kaoui, Moya De Feyter en Yousra Benfquih de pen. Deze schrijvers van vandaag hebben het over totalitaire controle, de verwaterde waarheid en fake news, ontmenselijking, artificieel denkwerk en een planeet die overstroomt en opbrandt.
︎
LINK
Verboden Brieven - 40 jaar na 1984
2024De thema’s die George Orwell in zijn legendarische roman '1984' aansneed, zijn vandaag relevanter dan ooit. 75 jaar na Orwell en 40 jaar na 1984 voeren Jens Meijen, Sara Eelen, Pieter Van de Walle, Eva Salman, Rashif El Kaoui, Moya De Feyter en Yousra Benfquih de pen. Deze schrijvers van vandaag hebben het over totalitaire controle, de verwaterde waarheid en fake news, ontmenselijking, artificieel denkwerk en een planeet die overstroomt en opbrandt.
︎
LINK
ESSAY
‘Je bent lang niet geweest.’ De stilte van het zwijgen van een oom, de stilte van het strand verderop, aan de linkerkant, de stilte van de tombe van de schrijver Mohamed Choukri. In het kader van Eenzame Avonturen - een trajectontwikkeling voor literaire non-fictie van deBuren en De Gids, schreef Yousra dit essay over de leegteplekken in een stad en in de taal.
︎
LINK
Vreemd Weer in Tanger
2024‘Je bent lang niet geweest.’ De stilte van het zwijgen van een oom, de stilte van het strand verderop, aan de linkerkant, de stilte van de tombe van de schrijver Mohamed Choukri. In het kader van Eenzame Avonturen - een trajectontwikkeling voor literaire non-fictie van deBuren en De Gids, schreef Yousra dit essay over de leegteplekken in een stad en in de taal.
︎
LINK
POËZIE
Gezelle correspondeerde met 200 vrouwen, van barones tot fabrieksmeisje, van biechteling tot familielid. Ze zijn de ‘Vrouwen van papier’, omdat er vaak weinig meer van hen rest dan een verscheurde, handgeschreven brief. Twintig Vlaamse, Nederlandse en internationale kunstenaars, dichters en auteurs geven hen een stem en een gezicht. Honderdvijfentwintig jaar na de dood van Gezelle laat deze bundel zien hoe boeiend en gevarieerd vrouwenlevens vroeger en nu zijn, en hoe belangrijk het is dat de vrouwen een stem krijgen.
︎
LINK
Vrouwen van Papier
2024Gezelle correspondeerde met 200 vrouwen, van barones tot fabrieksmeisje, van biechteling tot familielid. Ze zijn de ‘Vrouwen van papier’, omdat er vaak weinig meer van hen rest dan een verscheurde, handgeschreven brief. Twintig Vlaamse, Nederlandse en internationale kunstenaars, dichters en auteurs geven hen een stem en een gezicht. Honderdvijfentwintig jaar na de dood van Gezelle laat deze bundel zien hoe boeiend en gevarieerd vrouwenlevens vroeger en nu zijn, en hoe belangrijk het is dat de vrouwen een stem krijgen.
︎
LINK
ESSAY
Geen enkele foto zal genoeg zijn om het genocidale geweld in Gaza te laten ophouden. Maar wegkijken van die gruwelijke beelden is geen optie, schrijft Yousra Benfquih. Net in het aanschouwen en delen van zulke foto’s ligt de mogelijkheid om ze te transformeren tot noodclaims. Kijken is het opnemen van burgerlijke verantwoordelijkheid.
︎
LINK
Getuigen van Geweld
2024Geen enkele foto zal genoeg zijn om het genocidale geweld in Gaza te laten ophouden. Maar wegkijken van die gruwelijke beelden is geen optie, schrijft Yousra Benfquih. Net in het aanschouwen en delen van zulke foto’s ligt de mogelijkheid om ze te transformeren tot noodclaims. Kijken is het opnemen van burgerlijke verantwoordelijkheid.
︎
LINK
POËZIE
Veertig jaar geleden legde het literaire tijdschrift Maatstaf elf vragen voor aan 18 op dat moment zeer invloedrijke dichters en poëziecritici in een poëzie-enquête. Het leverde een canoniserende berg antwoorden, aan- en opmerkingen vanuit de poëzie zelf op. Op een dergelijke schaal is sindsdien eigenlijk nooit meer gevraagd wat dichters zelf er nou van vinden. Hoog tijd dus, vonden Awater en Poëziekrant, om de Maatstaf-enquête nog eens geüpdatet over te doen. Met o.a. Paul Demets, Nisrine Mbarki, Tijl Nuyts en Yousra Benfquih.
︎
LINK
Poëziekrant x Awater
2023Veertig jaar geleden legde het literaire tijdschrift Maatstaf elf vragen voor aan 18 op dat moment zeer invloedrijke dichters en poëziecritici in een poëzie-enquête. Het leverde een canoniserende berg antwoorden, aan- en opmerkingen vanuit de poëzie zelf op. Op een dergelijke schaal is sindsdien eigenlijk nooit meer gevraagd wat dichters zelf er nou van vinden. Hoog tijd dus, vonden Awater en Poëziekrant, om de Maatstaf-enquête nog eens geüpdatet over te doen. Met o.a. Paul Demets, Nisrine Mbarki, Tijl Nuyts en Yousra Benfquih.
︎
LINK
POËZIE
Yousra Benfquih exploreert in zes nieuwe gedichten voor de democratiespecial van Apache Magazine een rijkgeschakeerde wereld. Met die gedichten reageert ze minder expliciet en rechtstreeks dan voordien op maatschappelijke kwesties, maar gaat ze meer van binnenuit te werk. Al blijft haar maatschappelijke betrokkenheid overeind. Yousra Benfquih brak door met haar podiumpoëzie en draagt ook deze zes nieuwe gedichten graag voor.
︎
LINK
Apache
2023Yousra Benfquih exploreert in zes nieuwe gedichten voor de democratiespecial van Apache Magazine een rijkgeschakeerde wereld. Met die gedichten reageert ze minder expliciet en rechtstreeks dan voordien op maatschappelijke kwesties, maar gaat ze meer van binnenuit te werk. Al blijft haar maatschappelijke betrokkenheid overeind. Yousra Benfquih brak door met haar podiumpoëzie en draagt ook deze zes nieuwe gedichten graag voor.
︎
LINK
POËZIE
In 2021 startte in Poëziekrant een nieuwe rubriek in samenwerking met het SMAK. Ze nodigen een dichter uit naar het museum om zich te laten inspireren en om dan bij een van de kunstwerken uit de collectie een gedicht te schrijven. Die rubriek zetten ze in 2022 voort. Yousra Benfquih liet zich inspireren door Barzakh, de expo van Lydia Ourahmane om een gedicht te schrijven over de drempel, de geografische en talige tussenruimte, waarin de betekenis van het Arabische woord ‘Barzakh’ resoneert.
︎
LINK
Poëziekrant x SMAK
2023In 2021 startte in Poëziekrant een nieuwe rubriek in samenwerking met het SMAK. Ze nodigen een dichter uit naar het museum om zich te laten inspireren en om dan bij een van de kunstwerken uit de collectie een gedicht te schrijven. Die rubriek zetten ze in 2022 voort. Yousra Benfquih liet zich inspireren door Barzakh, de expo van Lydia Ourahmane om een gedicht te schrijven over de drempel, de geografische en talige tussenruimte, waarin de betekenis van het Arabische woord ‘Barzakh’ resoneert.
︎
LINK
BRIEVEN
2022
‘Hoe te stromen zonder stem, dansen zonder lichaam, hoe, uiteindelijk, spreken in stilte?’ Dat onderzoekt Yousra in twee brieven, aanvankelijk aan Peter Verhelst, vervolgens aan de zon, wind, sterren. Golvend verkent ze de eigenheden en onzekerheden van het gesproken woord, en haar, zo blijkt, weinig vanzelfsprekende verhouding tot het geschreven woord. Ze schreef de brieven met de hand, om de vloeibaarheid van de gesproken taal te belichamen. Brieven om te beluisteren.
︎
PDF - AUDIO
‘Hoe te stromen zonder stem, dansen zonder lichaam, hoe, uiteindelijk, spreken in stilte?’ Dat onderzoekt Yousra in twee brieven, aanvankelijk aan Peter Verhelst, vervolgens aan de zon, wind, sterren. Golvend verkent ze de eigenheden en onzekerheden van het gesproken woord, en haar, zo blijkt, weinig vanzelfsprekende verhouding tot het geschreven woord. Ze schreef de brieven met de hand, om de vloeibaarheid van de gesproken taal te belichamen. Brieven om te beluisteren.
︎
PDF - AUDIO
ESSAY
2022
Waarom ze poëzie wil schrijven. De vraag die Yousra Benfquih van haar arts kreeg, zette haar aan het denken. Over poëzie die, zoals ze leert van dichters June Jordan en Aja Monet, zorgzaam is. Over poëzie die gemeenschappen voedt en bevrijdt. Naar haar volgende afspraak wil ze dan ook een delegatie dichters meenemen.
︎
PDF - VIDEO
Waarom ze poëzie wil schrijven. De vraag die Yousra Benfquih van haar arts kreeg, zette haar aan het denken. Over poëzie die, zoals ze leert van dichters June Jordan en Aja Monet, zorgzaam is. Over poëzie die gemeenschappen voedt en bevrijdt. Naar haar volgende afspraak wil ze dan ook een delegatie dichters meenemen.
︎
PDF - VIDEO
ESSAY
Wat hebben het park en poëzie gemeen? En hoe verhoudt die groene oase zich tot de private en publieke ruimte? Net als vele anderen, leerde Yousra in tijden van quarantaine de kunst van het doelloze wandelen. Door zich dagelijks in hetzelfde park om haar hoek te bewegen, ontdekte ze hoe er een wonderlijke microkosmos achter schuilgaat met geheel eigen codes en gewoontes, die van het park een hybride tussenruimte lijken te maken. Lees, of beter, wandel mee.
︎
FULL TEXT - PDF
Het park - tussen privaat, publiek en poëzie
2022Wat hebben het park en poëzie gemeen? En hoe verhoudt die groene oase zich tot de private en publieke ruimte? Net als vele anderen, leerde Yousra in tijden van quarantaine de kunst van het doelloze wandelen. Door zich dagelijks in hetzelfde park om haar hoek te bewegen, ontdekte ze hoe er een wonderlijke microkosmos achter schuilgaat met geheel eigen codes en gewoontes, die van het park een hybride tussenruimte lijken te maken. Lees, of beter, wandel mee.
︎
FULL TEXT - PDF
ESSAY
Hoe kunnen schrijvers van kleur en andere groepen die niet tot de norm behoren spreken en schrijven zonder zich te reduceren tot negatie, verheldering, of andere vormen van repliek? Na lange tijd in de academische wereld te vertoeven en deel te nemen aan publieke debatten, meent Yousra dat die mogelijkheid zich enkel aandient in poëzie en spoken word, wat ze dan ook ‘de derde ruimte’ noemt. Door de manier waarop spoken word vandaag vaak wordt ontvangen, is die ruimte echter niet zo vrij als op het eerste gezicht lijkt.
︎
PDF - VIDEO
Een Bepaald Type Lyriek
2021Hoe kunnen schrijvers van kleur en andere groepen die niet tot de norm behoren spreken en schrijven zonder zich te reduceren tot negatie, verheldering, of andere vormen van repliek? Na lange tijd in de academische wereld te vertoeven en deel te nemen aan publieke debatten, meent Yousra dat die mogelijkheid zich enkel aandient in poëzie en spoken word, wat ze dan ook ‘de derde ruimte’ noemt. Door de manier waarop spoken word vandaag vaak wordt ontvangen, is die ruimte echter niet zo vrij als op het eerste gezicht lijkt.
︎
PDF - VIDEO
POËZIE
Vorig jaar bleef het stil in Watou, op een poëtische fietsroute na. In de zomer van 2021 nam het Kunstenfestival de draad weer op, met de nadruk op meerstemmigheid. Voor de poëzie koos Peter Verhelst voor zowel gevestigde namen als Stefan Hertmans of Miriam Van hee als voor jong aanstormend talent als Bernke Klein Zandvoort of Yousra Benfquih. Een aantal verzen wordt ingesproken door onder meer Wannes Cappelle of Charlotte Adigéry. Een selectie van 14 gedichten is ook te ontdekken langs het "Gedichtenparcours Watou 2021".
︎
TEKST - LINK
Watou 2021
2021Vorig jaar bleef het stil in Watou, op een poëtische fietsroute na. In de zomer van 2021 nam het Kunstenfestival de draad weer op, met de nadruk op meerstemmigheid. Voor de poëzie koos Peter Verhelst voor zowel gevestigde namen als Stefan Hertmans of Miriam Van hee als voor jong aanstormend talent als Bernke Klein Zandvoort of Yousra Benfquih. Een aantal verzen wordt ingesproken door onder meer Wannes Cappelle of Charlotte Adigéry. Een selectie van 14 gedichten is ook te ontdekken langs het "Gedichtenparcours Watou 2021".
︎
TEKST - LINK
POËZIE
De Klimaatdichters, een collectief van dichters uit Nederland en Vlaanderen, hebben één gedeelde zorg: de toestand van de aarde. Met poëzie in al haar verschijningsvormen strijden zij voor een klimaatvriendelijke wereld. 'Zwemlessen voor later' bevat een bonte verzameling van gedichten, geschreven door jonge honden en ervaren rotten in het vak. U vindt in deze bundel natuurlyriek, afgewisseld met oproepen over ijsberen, wieren en parkeerplekken, traditionele dichtvormen en videogedichten.
︎
TEKST
Zwemlessen voor later
2020De Klimaatdichters, een collectief van dichters uit Nederland en Vlaanderen, hebben één gedeelde zorg: de toestand van de aarde. Met poëzie in al haar verschijningsvormen strijden zij voor een klimaatvriendelijke wereld. 'Zwemlessen voor later' bevat een bonte verzameling van gedichten, geschreven door jonge honden en ervaren rotten in het vak. U vindt in deze bundel natuurlyriek, afgewisseld met oproepen over ijsberen, wieren en parkeerplekken, traditionele dichtvormen en videogedichten.
︎
TEKST
COLUMN
Vijf jaar geleden overleed Fatima Mernissi, ook wel de Simone de Beauvoir van de Maghreb. Mernissi bouwde bruggen: tussen rede en verbeelding, tussen islam en het westen. Yousra Benfquih weet waarom we haar missen.
︎
LINK
Denken aan en als Fatima Mernissi
2020Vijf jaar geleden overleed Fatima Mernissi, ook wel de Simone de Beauvoir van de Maghreb. Mernissi bouwde bruggen: tussen rede en verbeelding, tussen islam en het westen. Yousra Benfquih weet waarom we haar missen.
︎
LINK
POËZIE
In deze video voor FOMU – in het kader van Trigger #2 Uncertainty – gaat Yousra in op de notie van ‘the double consciousness’ van de Afro-Amerikaanse socioloog W.E.B. Du Bois en brengt ze een van haar meest bekende spoken word gedichten, ‘Nuchter op Speeddate’, waarmee ze in 2017 de finale van Naft voor Woord won.
︎
VIDEO
Nuchter op Speeddate
2020In deze video voor FOMU – in het kader van Trigger #2 Uncertainty – gaat Yousra in op de notie van ‘the double consciousness’ van de Afro-Amerikaanse socioloog W.E.B. Du Bois en brengt ze een van haar meest bekende spoken word gedichten, ‘Nuchter op Speeddate’, waarmee ze in 2017 de finale van Naft voor Woord won.
︎
VIDEO
ESSAY
Wij-zij denken. Verlies van nuance. Botheid tout court. Vanaf welk punt ga je er als mens, kunstenveld of samenleving aan tenonder? Omdat we het allemaal op een of andere manier aan ons water voelen, op welke stroom we ook varen, onderzoekt rekto:verso het stijgend gevoel van 'polarisering'. In dit nummer gaat Yousra in op de kracht van poëzie - en specifiek van spoken word - die ze hier voor het eerst de ‘derde ruimte’ noemt.
︎
LINK
Poëzie in tijden van Polarisering
2019Wij-zij denken. Verlies van nuance. Botheid tout court. Vanaf welk punt ga je er als mens, kunstenveld of samenleving aan tenonder? Omdat we het allemaal op een of andere manier aan ons water voelen, op welke stroom we ook varen, onderzoekt rekto:verso het stijgend gevoel van 'polarisering'. In dit nummer gaat Yousra in op de kracht van poëzie - en specifiek van spoken word - die ze hier voor het eerst de ‘derde ruimte’ noemt.
︎
LINK
PROZA
Nummer 36 van literair tijdschrift Kluger Hans heet Het feniksxcomplex en stelt de vraag of de feniks vernielzucht of net scheppingsdrang ervaart. Dit fabeldier is een mythische vogel die in staat is zichzelf te regenereren door aan zelfontbranding te doen. Het beest komt telkens weer tevoorschijn uit zijn eigen as en is dankzij dit trucje een lang leven beschoren. Met werk van o.a. Hans Depelchin, Joost Oomen, Max Urai, Yelena Schmitz en Yousra Benfquih.
︎
LINK
Het Fenikscomplex
2019Nummer 36 van literair tijdschrift Kluger Hans heet Het feniksxcomplex en stelt de vraag of de feniks vernielzucht of net scheppingsdrang ervaart. Dit fabeldier is een mythische vogel die in staat is zichzelf te regenereren door aan zelfontbranding te doen. Het beest komt telkens weer tevoorschijn uit zijn eigen as en is dankzij dit trucje een lang leven beschoren. Met werk van o.a. Hans Depelchin, Joost Oomen, Max Urai, Yelena Schmitz en Yousra Benfquih.
︎
LINK
POËZIE
'Diversiteit' heet in de cultuursector een prioriteit, maar tegelijk blijft het gevoel bestaan dat er nog steeds veel te weinig beweegt. Hoe komt dat? Van ‘diversiteit’ moeten we naar ‘dekolonisering’. Dat wil zeggen: niet gewoon een extra likje kleur leggen op de bestaande structuren, maar die structuren zelf ontmantelen. Wat, hoe, waar naartoe? Rekto:verso vroeg aan drie slam poets - Esohe Weyden, Anissa Boujdaini en Yousra Benfquih voor een bijdrage.
︎
LINK
Dekoloniseer
2018'Diversiteit' heet in de cultuursector een prioriteit, maar tegelijk blijft het gevoel bestaan dat er nog steeds veel te weinig beweegt. Hoe komt dat? Van ‘diversiteit’ moeten we naar ‘dekolonisering’. Dat wil zeggen: niet gewoon een extra likje kleur leggen op de bestaande structuren, maar die structuren zelf ontmantelen. Wat, hoe, waar naartoe? Rekto:verso vroeg aan drie slam poets - Esohe Weyden, Anissa Boujdaini en Yousra Benfquih voor een bijdrage.
︎
LINK